Neurologien kan få uhørt gennembrud i 2020'erne

Medicinrådet tager Spinraza op igen - igen

Nye data og sympati med patienterne får Medicinrådet til at tage lægemidlet Spinraza (nusinersen) til behandling af spinal muskelatrofi (SMA) op til fornyet behandling. Det sker på trods af en udbredt opfattelse i rådet af, at Biogen har forsømt at producere data, fortæller patientrepræsentant i Medicinrådet Leif Vestergaard Pedersen.

Risdiplam forbedrer overlevelse og motorik signifikant ved SMA 1

Spædbørn med SMA 1, som sættes i oral behandling med risdiplam inden for de første syv måneder, har markant bedre overlevelse og udvikler langt bedre motorik i løbet af 12 måneder, end børn, der ikke får behandling, viser nye resultater fra FIREFISH 2.

Neurologer vil screene helt nyfødte for SMA

Børn med genetisk disposition for den dødelige sygdom SMA kan i mange tilfælde få et helt normalt livsforløb, hvis de sættes i behandling inden for en til to uger efter fødslen, og før de første symptomer viser sig.

Fagudvalg samler data til ny vurdering af Spinraza

Om en måneds tid vil Medicinrådet formentlig kunne vurdere, om de har data nok til en ny og fjerde vurdering af lægemidlet Spinraza (nusinersen) til behandling af spinal muskelatrofi (SMA), fortæller patientrepræsentant i Medicinrådet Leif Vestergaard Pedersen.

Ny medicin giver målbar forbedring ved SMA type 2 og 3

Den endnu ikke godkendte orale behandling risdiplam forbedrer den motoriske funktion markant bedre end placebo hos børn med SMA type 2 og 3, og hos unge voksne stabiliserer behandlingen sygdommen.