Medicinrådet har 10.017 grunde til at skifte mening om Spinraza

Coronapandemien er en alvorlig trussel for Alzheimers-patienter

Internationale forskere advarer mod fortsat at glemme de dementes særlige sårbarhed under pandemien forårsaget af SARS-CoV-2. Advarsler som direktør for Alzheimerforeningen Nis Peter Nissen til fulde tilslutter sig samtidigt med, at han opfordrer sundhedspolitikere og især kommuner til at lære af de fejl, som allerede er begået.

Neurologer fra hele verden går sammen om at forstå covid-19

Næsten 500 neurologiske afdelinger, klinikker og forskningsenheder fra hele verden danner nu en ny organisation, som skal koordinere og styrke forståelse og forskning i coronavirus' betydning for neurologiske sygdomme.

Overlæge: Vi bør diskutere tilbud til covid-19 patienter med senfølger

Hvis Danmark får et stort antal covid-19 syge, som efter sygdomsophør ikke kan komme af med deres fortsatte neurologiske symptomer, kan det få stor betydning for samfundsøkonomien og sundhedsvæsnet, uanset hvad symptomerne skyldes, fastslår overlæge Daniel Kondziella, Neurologisk Klinik Rigshospitalet.

Hovedtraumer øger risiko for selvmord med 81 procent

Personer, der får et hovedtraume, har dobbelt så høj risiko for at begå selvmord i forhold til resten af befolkningen. Deres risiko er forøget hele livet, men er størst i den første tid efter hovedtraumet og mere end tredoblet i de første seks måneder, viser et stort studie fra Psykiatrisk Center København.

MS-handicaps giver problemer med sex

Seksuel dysfunktion er udbredt blandt både mænd og kvinder med multipel sclerose, og særligt graden af handicap har betydning for problemet, viser en nye undersøgelser fra Østrig og Algeriet.

Hjernerystrelse forbindes med Parkinson, ADHD, angst og demens

Interessen for alvorlige følger af hovedtraumer er stærkt stigende blandt internationale forskere, og et nyt canadisk studie, der sætter hjernerystelse i forbindelse med en øget risiko for at udvikle ADHD, Parkinson, demens og angst, blev præsenteret den årlige Alzheimer’s Association International Conference.