Neurologien kan få uhørt gennembrud i 2020'erne

Christoph Beier bliver professor i neurologi

Fra 1. april kan overlæge ved epilepsiklinikken ved Odense Universitetshospital Christoph Beier kalde sig klinisk professor, og dermed får han fremover bedre tid til at forske i behandling af epilepsi.

Corona-virus kan sandsynligvis øge risikoen for apopleksi

Akutte infektioner - eksempelvis influenza - medfører en øget risiko for slagtilfælde. Det gælder sandsynligvis også for infektion med Corona-virus eller COVID-19, hvilket betyder, at patienter som tidligere har haft et slagtilfælde bør være særligt opmærksomme på at beskytte sig bedst muligt mod smitte.

Fagudvalg samler data til ny vurdering af Spinraza

Om en måneds tid vil Medicinrådet formentlig kunne vurdere, om de har data nok til en ny og fjerde vurdering af lægemidlet Spinraza (nusinersen) til behandling af spinal muskelatrofi (SMA), fortæller patientrepræsentant i Medicinrådet Leif Vestergaard Pedersen.

Sygehus sender både gartneren og ledelsen på demenskursus

Svendborg Sygehus har erklæret sig for Demensvenligt Sygehus som konsekvens af, at op til otte ud af ti akut syge patienter med demens får delir på grund af sygdommen og ikke mindst på grund af angst, forvirring og manglende forståelse for arbejdsgangene på et sygehus.

EAN-kongres i Paris erstattes af gratis virtuel kongres

EAN’s årlige kongres, som skulle være afholdt 23.-26. maj i Paris, bliver i stedet afviklet som et gratis on-line-tilbud. En række videnskabelige kongresser er i den seneste tid blevet aflyst på grund af coronapandemien, men EAN har besluttet at gennemføre neurologernes kongres virtuelt.