Skærmtid ændrer spædbørns hjerner
Hver time et spædbarn tilbringer bag en skærm, kan medvirke til forringede kognitive evner og øget opmærksomhedsforstyrrelse. Effekten medieres af relativt flere langsomme thetabølger i pande- og isselapperne.
Det kan have langsigtede konsekvenser, hvis helt små børn bruger flere timer om dagen foran fjernsynet eller en iPad. Forskere i Singapore har fundet en lineær sammenhæng mellem etårige børns skærmtid og deres kognitive evner i skolealderen, og den skadelige virkning viser sig allerede ved et skærmforbrug under gennemsnittet. Forskernes resultater er publiceret i JAMA Pediatrics.
Børnelægen Evelyn Law fra National University of Singapore har fulgt i alt 437 børn, som ved etårsalderen fik angivet deres daglig skærmtid af forældrene, hvor skærmtiden blev rubriceret i fire kategorier: 0-1 time, 1-2 timer, 2-4 timer, og over 4 timer per dag. I en alder af 18 måneder fik en delgruppe på 157 af børnene foretaget EEG-undersøgelser, og da alle børn nåede niårsalderen, blev tre eksekutive funktioner (undertrykke irrelevant information, skifte fokus og arbejdshukommelse) målt efter NEPSY-II. På dette tidspunkt vurderede skolelæreren desuden børnenes eventuelle opmærksomhedsforstyrrelser eller problemer med generel eksekutiv kontrol.
Selv et normalt skærmforbrug er problematisk
Resultaterne viste, at allerede når den daglige tid bag skærmen oversteg én time, og var der en lineær sammenhæng mellem skærmtiden og svækkelse af de tre eksekutive funktioner. Ligeledes kunne læreren konstatere opmærksomhedsforstyrrelser og generelle problemer med eksekutiv kontrol, der steg lineært i takt med øget skærmtid. Ifølge Evelyn Law tilbringer børn i alderen 6-18 måneder i gennemsnit 2-3 timer bag en skærm hver dag. Derved er selv et normalt skærmforbrug altså kritisk for de kognitive evner.
EEG-målinger hos de 157 børn viste, at den relative andel af langsomme thetabølger i pande- og isselapperne steg i takt med skærmtiden, og det samme var tilfældet for forholdet mellem theta- og betabølger. Tidligere undersøgelser har ifølge forskeren vist, at disse to parametre er korreleret med opmærksomhedsforstyrrelser. Ved hjælp af statistiske analyser kunne Evelyn Law vise, at 40 procent af sammenhængen mellem skærmtid og kognitive evner var drevet af forholdet mellem theta- og betabølger. Der er dog behov for yderligere forskning for at skelne en direkte association mellem skærmbrug og kognitive følger fra kognitive følger forårsaget af andre faktorerer, skriver hun i studiets konklusion.