Medicinrådet har 10.017 grunde til at skifte mening om Spinraza

Morten Schallburg Nielsen

Nyt professorat skal knække koden for behandling af Alzheimers

Det er næsten umuligt for lægemidler til behandling af sygdomme i centralnervesystemet at slippe forbi blod-hjerne-barrierens finmaskede net af endothelceller, som er designet til at holde virus og bakterier ude.

Et nyt professorat har bragt Aarhus Universitet (AU) ind i kapløbet om at finde svar på, hvordan man kan behandle sygdomme som Alzheimers, demens og Parkinson.

Vi lever længere end nogensinde før, og på grund af den stigende levealder vil flere af os opleve sygdomme i centralnervesystemet som eksempelvis demens, Alzheimers og Parkinson. Men blod-hjerne-barrierens endotheceller, som adskiller hjernevæv fra blod og er til for at beskytte vores hjerne mod vira og bakterier, gør det samtidigt besværligt, næsten umuligt, at transportere lægemidler ind i hjernen. Derfor findes der i dag heller ingen effektiv behandling af hovedparten af sygdomme i centralnervesystemet. Det fortæller ny professor i biomedicin ved Aarhus Universitet Morten Schallburg Nielsen. Sammen med sit forskerteam forsøger han at finde molekylære systemer, der kan snydes til at bringe lægemidler i form af antistoffer igennem blod-hjerne-barrieren og ind i hjernen for at bekæmpe sygdommene.

”Der findes en række cellulære receptorer i blod-hjerne-barrierens endothelceller, hvis fysiologiske funktion er at transportere proteiner fra blodet til hjernen. Hvis vi kan identificere disse receptorer og udvikle en række antistoffer, som specifikt binder til disse receptorer, så vil man kunne videreudvikle antistofferne, så de også kan bringe lægemidler over blod-hjerne-barrieren. Dette kan gøres ved at manipulere antistofferne, således, at de udover at binde sig til udvalgte receptorer også har en terapeutisk effekt eller ved at konjugere et lægemiddel til dem”

I studierne bruger forskerne modeller af blod-hjerne-barrieren baseret på celler fra grise, ligesom de arbejder med humane stamcelle-modeller. Forskningen støttet af bl.a. Lundbeckfonden – Research Initiative on Brain Barriers and Drug Delivery (RIBBDD) samt af en EU bevilling (Im2Pact)

Adskillige internationale forskerteams arbejder med at finde svaret på samme spørgsmål som de århusianske forskere: Hvordan man får antistoffer til at passere forbi blod-hjerne-barrierens gate-keepers, endothecellerne. Også de store medicinalvirksomheder forsøger at knække koden, fortæller Morten Schallburg Nielsen:

”Roche og Denali er i gang med nogle kliniske forsøg, hvor de forsøger at targetere transferrin-receptorer for at få adgang til hjernen. Området har stor bevågenhed og er også ’big business’, hvis man finder svaret. Der er derfor også et kapløb i gang om at komme først i forhold til at knække koden for, hvordan vi kan behandle sygdomme i centralnervesystemet, men der er også et godt samarbejde på tværs. Når først koden er knækket for, hvordan vi får stofferne forbi blod-hjerne-barrieren, så har vi nemlig flere effektive stoffer til behandling af hjernesygdomme til rådighed.”