Seks markører kan skærpe udredning af Lewy body demens

Yngre patienter med formodet Lewy body demens (LBD) kan i stedet lide af anti-IgLON5-sygdom, der er en sjælden subtype af autoimmun encefalitis. Men seks synptomer kan hjælpe med at skelne sygdommene.

Det viser en systematisk litteraturgennemgang fra Nationalt Videncenter for Demens, der er publiceret i Journal of Neurology.

De to sygdomme har ifølge gennemgangen et betydeligt overlap i symptomer, der betyder, at 17 procent af de i alt 127 patienter med anti-IgLON5-sygdom i litteraturgennemgangen også levere op til kriterierne for Lewy Body demens. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på muligheden for anti-IgLON5-sygdom i demensudredningen, konkluderer forskerne i deres analyse.

“Anti-IgLON5-sygdom er sjælden, men kan ligne Lewy body demens, så det bør være i baghovedet hos klinikere, der diagnosticerer patienter med denne demensform,” skriver overlæge og neurolog ved Nationalt Videnscenter for Demens Kristian Steen Frederiksen i et opslag på LinkedIn

Han er medforfatter på studiet, hvor forskerne har gennemgået 57 studier, der tilsamen omfatter 127 patienter med anti-IgLON5-sygdom med det formål, at finde ligheder og forskelle mellem anti-IgLON5-sygdom og LBD. Det lykkedes forskerne at finde i seks symptomer, der kan hjælpe med at skelne mellem sygdommene og som bør lede tankerne hen mod anti-IgLON5-sygdom.

At holde sindet åbent

Det drejer sig om henholdsvis vejrtrækningsbesvær, chorea, synsforstyrrelsen gaze palsy, fravær af REM-søvn på polysonografi og non-REM behavioral disorder, der hver især forekommer sjældent ved LBD, og som når de forekommer samtidig og hos patienter, der er yngre end 65 år kan være et tegn på anti-IgLON5-sygdom.

Kernesyptomerne ved Lewy body demens er udsving i patientens kognitive funktion, tilbagevendende detaljerede og naturtro hallucinationer, REM-sleep behavior disorder (RBD)  samt et eller flere af de kardinale parkinsonsymptomer bradykinesi, hviletremor og rigiditet. Derfor kan sygdommmen i forvejen forveksles med Parkinsons sygdom eller Alzheimers sygdom, som den også har symptomer til fælles med, og den nye analyse understreger blot vigtigheden af, at holde sindet åbent ved udredning af kognitive symptomer, mener Kristian Steen Frederiksen.

“Ikke alt er Alzzheimers sygdom. Her på nippet af en mulig godkendelse af monoklonale anti-amyloidantistofterapier mod Alzheimers sygdom er det vigtigt at minde sig selv om som kliniker, at kognitiv svækkelse ikke altid skyldes Azheimers. Der er andre almindelige og sjældne årsager,” skriver han på LinkedIn.

Sundhedskultur

KULTUR-TEMPERATUR: Maja Højgaard er uddannet læge og nyvalgt borgmester for Socialdemokratiet i Brøndby. For hende overgår et fodbolddrama som slutopgøret mellem Brøndby og AGF alt, hvad man kan finde på teateret og i andre dele af den finere kunst.

TEATER: Hvis du ikke allerede har set ´Arven´, der fik en Reumert for årets forestilling i 2023, så er chancen der nu, når det Kgl. Teater sætter stykket op igen i Skuespilhuset. Den otte timer lange forestilling er en uforglemmelig og livsbekræftende oplevelse.

BØGER: En underbemandet fødestue kombineret med sundhedspersonalets søvnunderskud efter for lange vagter og manglende kompetencer havde katastrofale konsekvenser for babyen Mia. Mias mors sylespidse, men også nøgternt velargumenterede kritik af, hvordan hendes datter ikke fik tilstrækkeligt ilt, bør mane til eftertanke i sundhedsvæsnet.

BØGER: Som ung pårørende til en ung kræftpatient bliver man ramt på et sårbart tidspunkt i livet, og man kan føle sig meget alene. Kræftens Bekæmpelse udgiver derfor nu en håndbog, som enkelt og hurtigt guider unge til forskellige former for hjælp, støtte, forståelse og ikke mindst relevante fællesskaber.

KULTUR-TEMPERATUR: Hospitalsdirektør Kristian Antonsen fra Bispebjerg og Frederiksbjerg Hospital betragter fodbold som kultur og har tilbragt utallige ”magiske aftener” på Danmarks nationalstadion.

BØGER: Nicklas Brendborg, kendt for sine bestsellere om, hvordan vi lever længere og bedre, havde svært ved at få sin første forlagskontrakt. Han mener, at vejen er banet for andre forfattere, især hvis de husker at have nok stof og skriver fængende og med humor.

Chefredaktører

Jobannoncer