Neurologien kan få uhørt gennembrud i 2020'erne

Negative Alzheimers-resultater med ny medicin

Håbet om at finde en effektiv behandling mod Alzheimers har lidt endnu et knæk efter at et internationalt studie med de to midler, gantenerumab fra Roche og Solanezumab fra Lilly, er endt med negative resultater.

Studiet med navnet DIAN-TU er baseret på 194 patienter, der ved forsøgets start stadig var sunde men havde en sjælden genetisk disposition, der garanterede, at de ville udvikle demens.

Undersøgelsen havde til formål at vise, at Alzheimers sygdom kunne stoppes, hvis behandlingen begyndte, før symptomerne dukkede op.

I fem år modtog deltagerne månedlige infusioner eller injektioner af et af to eksperimentelle medikamenter sammen med årlige blodprøver, hjernescanninger, rygmarvs- og kognitive test.

52 fik gantenerumab fra Roche, og lige så mange fik solanezumab fra Lilly. De fleste af forsøgspersonerne havde ingen symptomer ved baseline, nogle få oplevede meget milde tidlige symptomer. Cirka 40 familiemedlemmer fungerede som en sammenligningsgruppe og modtog ingen medicin.

Efter de fem år er resultaterne nu klar og de chokerede ifølge New York Times angiveligt chefforskeren dr. Randall Bateman, der er neurolog ved Washington University i St. Louis, da han første gang så dataene.

"Det var virkelig knusende."

De to eksperimentelle lægemidler havde ingen effekt og kunne ikke bremse eller stoppe den kognitive tilbagegang hos deltagerne.

Men selv om resultaterne er en dyb skuffelse håber forskerne stadig, at de ved at ændre dosis eller starte behandlingen endnu tidligere, kan få positive resultater.

Deltagerne havde genmutationer, der forårsager en overproduktion af amyloid, som ophobes som hårde plaques i hjernen. Det har vist sig altid at medføre Alzheimers sygdom. De eksperimentelle lægemidler angreb amyloid, og dr. Bateman og andre forskere havde håbet, at de ville forhindre kognitiv tilbagegang.

Deltagerne var yngre end de typiske Alzheimers patienter og havde endnu ikke andre hjerneabnormiteter, som mini slagtilfælde.

DIAN-TU-undersøgelsen, der var finansieret af Lilly, Roche og Genentech, National Institutes of Health og andre donorer, er det første forebyggelsesforsøg, der har testet forsøgsmedicin med forskellige virkningsmekanismer fra to farmaceutiske virksomheder.

Dataene analyseres stadig og vil bl.a. blive præsenteret på AAT-AD/PD Focus Wien i april.