Medicinrådet har 10.017 grunde til at skifte mening om Spinraza

Studie: Vi bør forberede os på neurologiske følger af Covid-19

De dominerende symptomer ved Covid-19 er respiratorisk sygdom, men mere og mere tyder også på, at sygdommen kan give forskellige neurologiske lidelser. Et stigende antal internationale indrapporteringer beskriver en række neurologiske symptomer hos i alt 901 patienter, og planlæggere og beslutningstagere i sundhedsvæsnet bør forberede sig på følgerne.

Et opsamlende studie, som for nylig blev publiceret i The Lancet anslår, at andelen af infektioner, der fører til neurologisk sygdom, sandsynligvis vil forblive lille, men de patienter, som får neurologiske symptomer, kan opleve ganske alvorlige følger.

Forskerne bag studiet anslår også, at det høje antal inficerede personer, kan betyde, at det samlede antal neurologiske patienter og den deraf affødte sundhedsbyrde og de sociale og økonomiske omkostninger alligevel bliver betydelige. Planlæggere og beslutningstagere i sundhedsvæsenet bør derfor forberede sig på denne konsekvens, imens yderligere indsamling af data pågår, mener forskerne bag studiet.

I studiet er encephalopati (hjernepåvirkning) rapporteret hos 93 patienter, inklusiv 16 (syv procent) af 214 indlagte patienter med Covid-19 i Wuhan, Kina, og 40 (69 procent) af 58 patienter i intensivbehandling med Covid-19 i Frankrig. Encephalitis (hjernebetændelse) er hidtil beskrevet hos otte patienter og Guillain-Barré syndrom hos 19 patienter. Anosmia og ageusia (manglende lugte- og smags-sans) er almindelige og kan forekomme også ved fravær af andre kliniske symptomer. Akut cerebrovaskulær sygdom kan opstå som komplikation. Ved kohorte-undersøgelser er stroke indrapporteret hos to til seks procent af patienter indlagt med Covid-19. Indtil videre er 96 patienter med stroke indrapporteret – disse oplevede som oftest vaskulære hændelser i forbindelse med en pro-inflammatorisk hyperkoagulerbar tilstand med forhøjet C-reaktivt protein, D-dimer og ferritin.

Omhyggelige kliniske, diagnostiske og epidemiologiske undersøgelser er nødvendige for at hjælpe med at definere manifestationer og byrde af ​​den neurologiske sygdom forårsaget af Covid-19, pointerer forskerne bag det opsamlende studie. Præcise sags-definitioner er ligeledes nødvendige for at skelne ikke-specifikke komplikationer af alvorlig sygdom (for eksempel hypoxisk encephalopati og kritisk neuropati) fra dem, der er forårsaget direkte eller indirekte af Covid-19 virus, herunder infektiøs, para-infektiøs og post-infektiøs encephalitis, hyperkoagulerbare tilstande, der fører til stroke og akutte neuropatier såsom Guillain-Barré syndrom.

Anerkendelse af neurologisk sygdom, der er forbundet med Covid-19-virus hos patienter, hvis luftvejsinfektion er mild eller asymptomatisk kan vise sig udfordrende, især hvis den primære Covid-19-sygdom opstod uger forinden.