Mulig ny behandling af leukoencefalopati forbundet med idiopatisk CD4 + lymfocytopeni

Der eksisterer ingen etableret behandling for multifokal leukoencefalopati (PML) med idiopatisk CD4 + lymfocytopeni (ICL), men tyske forskere rapporterer nu om et sjældent tilfælde af vellykket behandling af PML med ICL.

Progressiv multifokal leukoencefalopati (PML) er en multifokal demyeliniserende hjernesygdom forårsaget af reaktivering af en tidligere erhvervet JC-virus (JCV) infektion samtidigt med, at patienten har en immmundefekt. PML er således oftest forbundet med en human immundefektvirus (HIV) infektion og behandling af multipel sklerose med Natalizumab, men PML optræder sjældent sammen med andre autoimmune lidelser og sygdomme.

”Men”, skriver en tysk forskergruppe tilknyttet unniversitetshospitalet i Bonn i et netop publiceret letter to the editor, om behandling af sygdommen:

”For nylig er der rapporteret om tilfælde af PML med idiopatisk CD4 + lymfocytopeni (ICL), der ikke er ledsaget af anden immundefekt. I mangel af en veletableret terapi er behandling af disse patienter fortsat en udfordring, men en genopbygning af immunsystemet ved hjælp af immunkontrolhæmmere indeholder løfter om en potentiel behandlingstilgang.”

PML er en sjælden sygdom, virusset som forårsager sygdommen blev første gang isoleret fra en patients hjerne i 1970, men det var først under hiv- og aids-epidemien i 1980 og 90’erne, at forskere for alvor begyndte at få kendskab til sygdommen og det bagved liggende virus. Patienter med AIDS udgør fortsat majoriteten af patienter, dødeligheden er meget høj, og forskere verden rundt har derfor forsøgt at behandle PML- patienter med en række præparater som for eksempel topotecan, cidofovir, mefloquin og lefulunomide, dog uden nævneværdig succes.

Det tyske forskerhold mener imidlertid at have fundet frem til nivolumab som mulig behandling efter at have opnået markante resultater med behandling med det monoklonal antistof, som bindes til PD-1-receptorerne og derigennem øger immunsystemets antineoplastiske respons.

”Vi har vist et sjældent tilfælde af vellykket behandling af PML med ICL med Nivolumab, en programmeret celledød (PD) 1-hæmmer,” skriver Laura Fischbach.

Sundhedskultur

KULTUR-TEMPERATUR: Maja Højgaard er uddannet læge og nyvalgt borgmester for Socialdemokratiet i Brøndby. For hende overgår et fodbolddrama som slutopgøret mellem Brøndby og AGF alt, hvad man kan finde på teateret og i andre dele af den finere kunst.

TEATER: Hvis du ikke allerede har set ´Arven´, der fik en Reumert for årets forestilling i 2023, så er chancen der nu, når det Kgl. Teater sætter stykket op igen i Skuespilhuset. Den otte timer lange forestilling er en uforglemmelig og livsbekræftende oplevelse.

BØGER: En underbemandet fødestue kombineret med sundhedspersonalets søvnunderskud efter for lange vagter og manglende kompetencer havde katastrofale konsekvenser for babyen Mia. Mias mors sylespidse, men også nøgternt velargumenterede kritik af, hvordan hendes datter ikke fik tilstrækkeligt ilt, bør mane til eftertanke i sundhedsvæsnet.

BØGER: Som ung pårørende til en ung kræftpatient bliver man ramt på et sårbart tidspunkt i livet, og man kan føle sig meget alene. Kræftens Bekæmpelse udgiver derfor nu en håndbog, som enkelt og hurtigt guider unge til forskellige former for hjælp, støtte, forståelse og ikke mindst relevante fællesskaber.

KULTUR-TEMPERATUR: Hospitalsdirektør Kristian Antonsen fra Bispebjerg og Frederiksbjerg Hospital betragter fodbold som kultur og har tilbragt utallige ”magiske aftener” på Danmarks nationalstadion.

BØGER: Nicklas Brendborg, kendt for sine bestsellere om, hvordan vi lever længere og bedre, havde svært ved at få sin første forlagskontrakt. Han mener, at vejen er banet for andre forfattere, især hvis de husker at have nok stof og skriver fængende og med humor.

Chefredaktører

Jobannoncer