Neurologien kan få uhørt gennembrud i 2020'erne

Medicin mod mavesyre kan øge risiko for demens

Protonpumpehæmmere (PPI'er) mod bl.a. mavesyre kan øge risikoen for demens hos gamle og forværre sygdommen ALS.

Det viser et ny studie fra Karolinska Institutet i Sverige, hvor forskere har brugt 3D-computersimuleringer til at undersøge, hvordan seks PPI-varianter baseret på forskellige aktive stoffer interagerede med et enzym kaldet cholinacetyletransferase, hvis funktion er at syntetisere neurotransmitteren acetylcholin.

Millioner af mennesker over hele verden bruger de syreundertrykkende midler mod halsbrand, gastritis og mavesår.

"Vi har været i stand til at vise, at protonpumpehæmmere påvirker syntesen af ​​neurotransmitteren acetylcholin, som spiller en væsentlig rolle i tilstande som Alzheimers sygdom," siger Taher Darreh-Shori, seniorforsker ved Institut for Neurobiologi, Plejevidenskab og Samfund, Karolinska Institutet.

"Da der ikke er nogen effektiv behandling af sygdommen, er det vigtigt at undgå risikofaktorer. Vi ønsker derfor at henlede opmærksomheden på dette, så lægemidlerne ikke anvendes unødigt i lang tid," siger Darreh-Shori, der har fået studiet offentliggjort i tidsskriftet Alzheimer's & Dementia.

Protonpumpehæmmere (PPI'er) fungerer ved at blokere de pumper, der transporterer sure brintioner fra cellerne, der danner slimhinden. Når pumperne sættes ud af drift, er der en reduktion i syre og i sidste ende den ætsende skade, den gør på væv. Befolkningsundersøgelser har tidligere vist højere demensrater hos personer, der bruger PPI'er, men hvorfor har været uklart - indtil nu.

Som neurotransmitter er acetylcholin nødvendig for at overføre signaler mellem nerveceller, men dette fungerer kun, hvis der produceres nok af stoffet. 3D-simuleringerne viste, at alle de testede lægemidler var i stand til at binde til enzymet.

Forskerne analyserede derefter effekten af ​​denne binding. De fandt, at alle lægemidler hæmmede enzymet, hvilket resulterede i en reduceret produktion af acetylcholin. Jo stærkere binding, desto stærkere er den hæmmende virkning.

Lægemidler baseret på de aktive stoffer omeprazol, esomeprazol, tenatoprazol og rabeprazol havde den største sammenhæng og var derfor de stærkeste hæmmere af enzymet, mens varianterne pantoprazol og lansoprazol var de svageste.

Der er nu behov for supplerende undersøgelser for at undersøge, om disse laboratorieobservationer repræsenterer, hvad der forekommer i kroppen. Darreh-Shori fraråder imidlertid allerede et overforbrug af PPI'er.

"Der skal udvises særlig omhu med de ældre patienter og dem, der allerede er diagnosticeret med demens," siger han.

"Det samme gælder også patienter med muskelsvaghedssygdomme som ALS, da acetylcholin er en vigtig motorisk neurotransmitter. I sådanne tilfælde bør læger bruge de lægemidler, der har den svageste effekt, og ordinere dem i laveste dosis og i så kort tid som muligt.

Jeg vil dog gerne understrege, at den korrekte brug af lægemidlerne er sikker også hos ældre, så længe lægemidlerne bruges i en begrænset periode, og når de virkelig er nødvendige, da vores nervesystem er temmelig fleksibelt, når det kommer til at tolerere påvirkning på kort sigt," tilføjer han.