Guidelines: Stærk evidens for fysioterapi til patienter med Huntingtons

Der er stærk evidens for, at det en god ide at støtte fysioterapeutiske interventioner med målet at forbedre kondition, motorisk funktion og gangart hos personer med Huntington.

Det fastslår Det europæiske netværk for Huntington sygdom, European Huntington Disease Network (EHDN) i nye retningslinjer.

Gennem de seneste ti år har et stigende antal forskere undersøgt effektiviteten af ​​fysioterapeutiske interventioner hos mennesker med Huntingtons sygdom med resultat. Men først nu kommer der egentlige retningslinjer efter, at en gruppe forskere under EHDN er blevet bedt om at formulere en europæisk behandlingsvejledning med specifikke øvelser, der kan hjælpe til at mennesker med Huntingtons sygdom kan forbedre deres motoriske svækkelser.

”Personer med Huntingtons sygdom udvikler fysiske, kognitive og psykologiske funktionsnedsættelser, der negativt påvirker deres mobilitet og deltagelse i livsaktiviteter, og som i sidste ende reducerer livskvaliteten. Kognitive og psykologiske svækkelser manifesterer sig tidligt i sygdommen. Mobilitet er negativt påvirket af nedsatte nedsættelser af chorea, dystoni og bradykinesi,” skriver forskerne, hvis behandlingsvejledninger netop er publiseret i magasinet, Neurology, ​https://n.neurology.org/content/94/5/217

Fysioterapi omfatter en række interventioner, der spænder fra motion og fremme af fysisk aktivitet for mennesker til gang- og balance-træning til i sidste ende åndedræts- og palliativ pleje, efterhånden som sygdommen skrider frem, skriver forskerne, der forklarer om baggrunden for deres anbefalinger:

”En behandlingsbaseret klassificering, der er organiseret omkring svækkelser og aktivitetsbegrænsninger på tværs af sygdomsstadier, danner rammer for de nuværende retningslinjer. Som sådan omfatter disse retningslinjer en række fysiske terapiresultater (gang, balance og livskvalitet) og en række fysioterapi-interventioner (træning, fysisk aktivitet, balance og opgavespecifik træning og respiratorisk træning), skriver forskerne, der i de nye retningslinjer flere gange påpeger vigtigheden i, at Huntingtons patienter modtager behandling, som er skræddersyet til Huntingtons sygdom, men også netop til dem individuelt.

Ifølge de nye retningslinjer kan det være en fordel for mennesker med Huntingtons at modtage målrettede træningsinterventioner flere gange i løbet af et år eller gennem endnu længere tid, snarere end relativt korte interventioner (ofte seks-otte uger), der pludseligt afbrydes med minimal opfølgning. Og der var blandt eksperterne også enighed om, at intervention i forhold til sekundære muskuloskeletale og posturale ændringer skulle være skræddersyet til sygdomsstadiet.

Ifølge retningslinjerne kan der dog tidligt i sygdommen fokuseres på aktive øvelser for at forbedre stabilitet, muskelforstærkning, faldforebyggelse, funktionelle øvelser såsom at sidde at stå, rejse sig fra gulvet og korrektion af kropsholdning. I de senere stadier af sygdommen skifter fokus for intervention blandt andet til øvelser for at komme ind og ud af sengen og kunne bevæge sig i den.

”Der er stigende anerkendelse på tværs af neurologiske sygdomme om betydningen af ​​strategier for at opretholde fysisk aktivitet gennem sygdommens levetidFaktisk viser forskning på tværs af neurologiske tilstande evidens for, at sekundære forebyggelsesstrategier er afgørende for at opretholde funktion og afværge svækkelser, der er sekundære til mobilitetsbegrænsningerSelvom implementering af multidisciplinære programmer til patienter, som kræver forlænget ophold på hospitaler eller rehabiliteringscentre, i øjeblikket ikke er gennemførlig i mange lande, er der evidens, der antyder, at en sådan model bør overvejes,” skriver forskergruppen, som opfordrer til økonomiske analyser og evaluering i fremtidig forskning i værdien af rehabiliterende behandling af mennesker med Huntingtons sygdom.

Sundhedskultur

• Moderne vaccinemodstanderes forklaringer hviler på 250 år gamle argumenter

BØGER: Det er forkert at tro, at vaccinemodstandere kun er uvidende sølvpapirshatte, som bare mangler noget bedre information, for der er mange andre sociale, kulturelle og politiske mekanismer i spil end blot modstand mod vaccination som sådan. Det fastslår ny, spændende og perspektivrig bog om vaccinemodstanderes historie fra de første koppevacciner til coronavaccinerne i dag.

• Geisling stærkt tilbage: Underholdende, dramatisk og interessant

TV: DR’s TV-læge Peter Qvortrup Geisling er stærkt tilbage med sæson 3 i sin TV-dokumentar serie fra Rigshospitalet, hvor især nye medarbejdere, men også enkelte gengangere fra tidligere sæsoner, endnu engang viser os rimeligt vilde scener fra deres travle hverdag i den hvidkitlede verden.

• Overlægernes formand: Jeg ville virkelig gerne kunne synge opera

KULTUR-TEMPERATUR: Overlægernes formand Susanne Wammen drømmer om at kunne synge opera. Men hun må nøjes med at gå i Operaen og se 'Tryllefløjten' i stedet. Det var til gengæld også en stor, og utraditionel, kulturoplevelse.

• Børnenes TV-læge har skrevet ambitiøs bog om kroppen til børn

BØGER: Børnenes TV-læge fra DR Ramasjang, Sandra Meinich Juhl, er vild med den menneskelige krop og formidling af sundhedsvidenskab til børn. To passioner, som det er lykkedes hende at omsætte til en omend noget krævende, så alligevel imponerende velinformerende bog til børn, som herefter vil forstå mere om kroppens måder at fungere på end de fleste.

• Veloplagt podcast gør patienter klogere på psykiatrien

PODCAST: Hvad gør man, hvis man som psykiater igen og igen oplever mismatch mellem patienternes forventninger til psykiatrien, og det psykiatrien kan levere? Man laver selvfølgelig en podcast om psykiatri, der gør op med misforståelser og fejlinformation. Podcasten er godt selskab, men spørgsmålet er, om den rammer sin målgruppe.

• Regionsrådsformand Lars Gaardhøj har flair for at tegne

KULTUR-TEMPERATUR: Region Hovedstadens regionsformand Lars Gaardhøj bliver mindet om sit ansvar over for patienterne via en podcast med kræftramt skuespiller. Derudover kan han lide at tegne bygninger og huse, når han en sjælden gang har ledige hænder.

Chefredaktører

Jobannoncer