Migrænelæge modtager forskningspris for unge neurologer
Den 39-årige overlæge i neurologi, Faisal Mohammad Amin, blev fredag d. 30. september tildelt Dansk Neurologisk Selskabs Ung Forskerpris 2022. Han modtager prisen for sin forskning i migrænens patofysiologi.
Faisal Mohammad Amin er overlæge og klinisk lektor på Dansk Hovedpinecenter under Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme ved Rigshospitalet Glostrup, hvor han også er uddannelsesansvarlig. Han er desuden formand for Dansk Hovedpine Selskab og har publiceret en lang række videnskabelige artikler om sygdomsmekanismer og behandling af migræne.
Dansk Neurologisk Selskabs Ung Forskerpris uddeles for første gang i år og er indstiftet for at sætte yderligere fokus på klinisk neurologisk forskning i Danmark samt for at fremme mulighederne for, at yngre forskere under 40 år kan præsentere deres forskning. Prisen blev uddelt på Dansk Neurologisk Selskabs årsmøde, og med prisen følger 10.000 kr.
Et etårigt observationsstudie
Faisal Mohammad Amin forsker blandt andet i at forstå, hvilken rolle vasodilatorerne PACAP og CGRP spiller for migræne, og han udgav i sidste måned et review om dette emne i det videnskabelige tidsskrift Pharmaceuticals. Han har i denne forbindelse studeret effekten af det monoklonale antistof Aimovig (erenumab), som netop retter sig mod CGRP og anvendes til profylaktisk behandling af migræne hos voksne. Resultaterne af det étårige observationsstudie blev offentliggjort denne sommer i The Journal of Headache and Pain, og de viser, at Aimovig er effektivt og vel tolereret.
Det er ikke første gang, Faisal Mohammad Amin bliver anerkendt for sit arbejde. Sidste år modtog han således både Jakobinerklubbens Hædersmedalje for sin perspektivrige forskning i biomarkører, sygdomsmekanismer og behandling af migræne samt YNNN Uddannelsesprisen, der er indstiftet af Foreningen af Yngre Neurologer, Neurokirurger og Neurofysiologer og gives til den gode og særligt engagerede underviser, der med en målrettet vedvarende indsats medvirker til at fremme uddannelse og læring for yngre neurologer.